În septembrie 2019, Asociația Cu Alte Cuvinte a inițiat, alături de Primăria din com. Ciorogârla, un program social de literație pe baza cărților ilustrate – “Mă joc și învăț”, cu 10 copii din medii defavorizate. Atelierele aveau loc de 3 ori pe săptămână, în două săli special amenajate din Centrul Social, iar bucuria întâlnirii cu acești copii, și mai ales progresul lor vizibil, reprezentau sursa noastră de inspirație și un imbold de a continua și în următorii ani, dar mai ales de a duce programul și la alți școlari din comună.
Criza sanitară ne-a forțat să ne întrerupem brusc activitatea, deși am rămas alături de copii, trimițându-le cărți acasă și păstrând legătura cu familiile lor.
Nu am vrut să ne dăm bătuți, așa că în ultimele luni ne-am documentat continuu despre învățământul online și am testat diferite platforme de învățare care le permit elevilor să aibă o experiență prietenoasă, jucăușă și interactivă.
În perioada iulie-august, vom testa, împreună cu partenerii noștri de la Asociația OvidiuRo, un program-pilot de literație emergentă online pentru un grup de 15 copii, din care 5 din Ciorogârla.
Fiecare copil din program a primit o tableta cu conexiune WIFI și căști, și după câteva lecții de antrenament în care vor învăța cum să folosească device-urile, cum să se conecteze pe platforma de învățare, să scrie și să coloreze cu creionașul virtual, vom demara programul la distanță.
Copiii se vor conecta de acasă, și, de 3 ori pe săptămână, vom recapitula împreună literele alfabetului; vom rescrie primele cuvinte; vom citi povești și vom descoperi cu niște ochelari speciali 3D lumi îndepărtate, astfel încât să fim capabili să aducem școala și către copii mai puțin norocoși, indiferent de cum deschidem anul școlar 2020-2021.
Câteva date de care e bine să ținem cont
Dobândirea timpurie a premiselor citirii și scrierii este o condiție esențială pentru dezvoltarea ulterioară a competențelor cheie în procesul de învățare. Dezvoltarea optimă a creierului uman depinde de limbaj (Harvard University – Serve and Return). Competențele lingvistice timpurii sunt o condiție esențială pentru abilitatea de a citi și de a scrie, mai târziu - și, deci, pentru succesul școlar. Un studiu* recent publicat în The Journal of Global Health arată că șansele ca un copil să se dezvolte conform vârstei din punct de vedere lingvistic și matematic se dublează, dacă acesta are cel puțin o carte acasă – comparativ cu cei care nu au nicio carte. Rezultatele studiului confirmă legătura directă dintre accesul copiilor la cărți potrivite vâstei și gradul în care aceștia sunt pregătiți pentru școală, în primii ani (*Multiple-Indicator Cluster Surveys covering 35 countries, by Alexander Manu, e. al., published in Journal of Global Health, Edinburgh University Global Health Society, accessed on October 28, 2019 HERE.)
În România există foarte mulți copii care la 10, chiar 12 ani, nu stăpânesc concepte de bază, cum ar fi noțiunea de literă sau de cuvânt, fără să știe semnele de punctuație, sau cum se ține o carte. Acești copii, deși încă frecventează școala, nu reușesc să țină ritmul cu colegii lor, se descurajează, sunt marginalizați și, fără să aibă un suport real, abandonează chiar din primii ani de școală.