Am început programul de literație Mă joc și învăț acum 3 saptămâni.
Programul este dezvoltat având la bază două principii clare :
- predarea la nivelul potrivit (și)
- pedagogia pozitivă, sau, altfel ziș, o pedagogie făcută cu blândețe și dragoste, centrată pe elev și pe „îngrijirea” lui, în procesul dezvoltării naturale către potențialul său maxim.
La acest mix se adaugă alte ingrediente pe care noi le considerăm esențiale: învățăm prin joc, citim împreună și cu voce tare cărți ilustrate, învățăm să fim conștienți de emoțiile și sentimentele proprii și de impactul propriei persoane asupra celorlalți.
Predarea la nivelul potrivit este un concept simplu, care a fost implementat, la nivel național, în multiple comunități dezavantajate din diverse țări (India, Kenya, Ghana etc).
Una dintre cercetătoarele de top ale lumii, Esther Duflo, câștigătoare a premiului Nobel 2019 în domeniul economiei de dezvoltare și a programelor anti-sărăcie, a arătat în studiile sale că predarea la nivelul portivit (teaching at the right level) este unul dintre cele mai de impact programe educaționale, atâta vreme cât respectă specificitatea locului în care este implementat.
El constă în crearea de grupe de nivel asemănător, indiferent de vârsta și clasa elevilor și în crearea de materiale pedagogice adaptate nivelului copiilor, fără a li se impune o programa prestabilită care nu va face decât să adâncească și mai mult carențele pe care le au și îi va descuraja definitiv să învețe și să vină la școală.
În urma evaluării pe care am făcut-o înainte de program, am creat două grupe de nivel: cei care învață literele alfabetului (pe baza unui manual) și cei care au dificultăți mari de scriere si de citire și care învață plecând de la materiale pedagogice special concepute pentru nivelul lor.
Astfel, am citit împreună cărți precum Ăsta-i al meu! (Michel Van Zeveren), Superiepure (Stéphanie Blake), Maimuțica bramburica (Julia Donalson & Axel Scheffler), Gruffalo (Julia Donalson & Axel Scheffler), Cei trei tâlhari (Tomi Ungerer), Malala și creionul magic (Malala Yousafzai) - cărți care i-au captivat pe copii și, identificându-se cu personajele din povești, i-au încurajat să povestească despre propriile emoții, „superputeri”, visuri și aventuri.
Copiii citesc aceste cărți cu multă aviditate, doresc să la ia acasă, să le arate și părinților, să le citească și fraților/surorilor mai mici, să descopere în permanență noi povești. Pentru noi, acesta este un început promițător și credem în continuare, cu tărie, că predarea la nivelul potrivit și încrederea noastră în ei reprezintă cheia dezvoltării optime a acestor copii.
Desigur, suntem la început de drum, iar momentele de îndoială există și ele; îndoiala nu este, însă, niciodată față de potențialul acestor copii, și, atâta vreme cât aceste semne de întrebare iau forma unei auto-evaluări permanente în sensul unui progres permanent, știm că ne vom ține angajamentul față de acești copii de care ne este atât de drag.
Cu drag,
Echipa de literație!


